Biofeedback provozuji desátým rokem. Po takové době i trénink koncentrace, který nejčastěji s dětmi trénuji, se může stát stereotypním pro obě strany. A pokud se vytrácí ze života nadšení je čas pro změnu.
Aby byl Biofeedback zábavnou a prospěšnou záležitostí pro trénující děti a nestal se nudným drilem, začali jsme trénovat od března 2019 s Albertem. Každý tzv. biofeedbackář mi dá za pravdu, že je potřebné do každého tréninku vnést zábavu, nápad, osvěžení…. hlavně, aby dítě zaujal, nadchnul a udržel tak lépe jeho pozornost.
Jak tedy nejlépe udržet pozornost dítěte? Hrou, vtáhnout ho do procesu a prostě jen tak si hrát. On takový trénink mozku (EEG Biofeedback) není vlastně nic jiného než hra s mozkovými vlnami. Hrajeme si se svými mozky a ladíme je jako rádio na žádanou stanici. Jenže nám na hlavě chybí ten super knoflík jako u rádia, učíme se tedy pomocí zpětné vazby ladit efektivněji svůj mozek.
Dnešní děti mají přespříliš organizovaných činností. Od rána do večera mají nadiktované povinné aktivity, říkám jim malí manažeři. Ptám se, kde je prostor pro hru, zbývá vůbec na ni čas? Albert Einstein říkal, že jsme si v dospělosti zapomněli hrát. Ze své praxe neuroterapeuta mohu říci, že si nehrají už ani děti, natož dospělí, nemají na to prostě čas. To je jeden z důvodů, který mě donutil se zamyslet nad změnou tréninků Biofeedbacku. Dělat biofeedback prostě jinak a podpořit více hry v životě dětí.
„Výchova by měla být taková, aby to, co je nabízeno, bylo přijímáno jako cenný dar, ne jako povinnost.“ – Albert Einstein
Trénink s Albertem je především o zábavě a rozvoji kreativity, dětské představivosti, intuici i samostatném myšlení. O umožnění dát „jinakým“ dětem šanci, jak uspět v běžném životě, kde je dospělí zastrčili do škatulky ten zlobivý, ten drzý, ten… Stejně tak, jak to měl geniální „jinaký“ Albert Einstein.
Osvědčilo se mi, že pokud si dítě samo vybere jakou hudbu chce během tréninku poslouchat, jaké téma tréninkového programu chce hrát, kolik bodů by chtělo získat, za své rozhodnutí a výběr si rozhoduje sám je mnohem lépe soustředěný, nebojí se chybovat, je schopno si posouvat svou laťku úspěchů a mnohem více si věří. A bez rozdílu se toto týká dětí se specifickými poruchami učení, s ADHD i s těmi, kteří přijdou trénovat jen „kondičně“. Dát dítěti důvěru a respekt se vyplatí.
Při této změně tréninků mi byl velkou inspirací zmiňovaný Albert Einstein. Provokující, neposedný, označovaný za dyslektika s hyperkinetickou poruchou ADHD a přesto tak geniální, ve mě vždy vzbuzující emoce. Svou „jinakostí“ mě zkrátka přitahuje. Je patronem všech neposedných dětí, všech dětí, které jsou „jinaké“.
„Život je jako jízda na kole. Abyste udrželi balanc, musíte se neustále pohybovat dopředu.“- Albert Einstein
Tím pohybem dopředu vnímám propojení :
(B + Ff + C)2 = 4D
Kde : B je Biofedback (trénink pomocí biologické zpětné vazby), Ff je Fyzioterapie (trénink dechové gymnastiky+relaxační masáž), C je Canisterapie (psí terapie) a D je důvěra v dovednost dokonalého dítěte.
Cílem projektu je, aby Biofeedback byl pro děti především:
- poznáním sebe samého
- možnou nápravou v dysfunkcích nejen mozkové aktivity
- podporoval jejich „božské“ Alfa vlny
- aby se těšili na setkání se mnou a labradorkou Bellou.
Báječné dny plné dětského úsměvu Vám všem přejeme a těšíme se na setkání na Dětské poliklinice Bezručova v Karlových Varech.
Eva a Bella